Studio WIZJO

Tanie sposoby na dodatkową promocję swoich usług

Jak zapewne doskonale zdajesz sobie z tego sprawę, reklama to najlepsza dźwignia Twoich zarobków. Co więcej opracowując i dopracowując pewne systemy reklam można zbudować stałe źródło napływu klientów, a tym samym spokój o płynność finansową. Kluczem do stworzenia skutecznych systemów promocji jest po pierwsze testowanie, po drugie ciągłe ulepszanie oferty, a po trzecie otwartość na nowe formy reklamy i obserwowanie trendów jakie się pojawiają. Kiedyś najlepszym sposobem reklamy była prasa, później telewizja, a w tym momencie jest to z pewnością Internet.

Ostatnie z wymienionych mediów również dynamicznie ewoluuje i o ile kiedyś skuteczne były bannery, to w tym momencie nauczyliśmy się w ogóle ich nie dostrzegać. Skuteczność klikalności w bannery sięga ok. 3 promili (pamiętasz kiedy ostatnio kliknąłeś w jakiś banner?), a biorąc pod uwagę, że spośród osób które zobaczą Twoją ofertę jedynie 3-5% zdecyduje się na zakup, to okazuje się to całkowicie nierentowną formą reklamy. Niedawno nikt nie spodziewałby się zaistnienia takiej formy reklamy jaką daje Facebook, a dziś należy ona do jednej z najlepszych. To była jedynie krótka dygresja pokazująca jak dynamicznie zmieniają się możliwości i formy reklamy, po to aby uzmysłowić, że aby pozostać w czołówce, należy być otwartym na nowe pomysły i ciągle doszkalać się w tym temacie. Przejdźmy jednak do meritum, jakim jest przyjrzenie się możliwościom dodatkowej promocji produktów sprzedawanych na Allegro. Wskazówki te można z pewnością dostosować do swojej sytuacji w szerszym kontekście, jednak w tym miejscu koncentrował się będę właśnie na tej platformie aukcyjnej.

WEWNĘTRZNE SYSTEMY PROMOCJI ALLEGRO

Zacznijmy najpierw od przyjrzenia się sposobom jakie udostępnia Allegro na wypromowanie swoich aukcji. W tabelce poniżej zrobiłem porównanie metod promocji i cen w zależności od tego czy wystawiasz aukcje czy oferty sklepowe.

Forma reklamy Aukcje Sklep
Pogrubienie 2 zł 2 zł
Podświetlenie 3 zł 6 zł
Wyróżnienie zależnie od kategorii: 6, 12 lub 19 zł zależnie od kategorii i tego czy masz standard Allegro: 9, 15 lub 24 zł
Strona kategorii zależnie od kategorii: 12, 15, 18, lub 22 zł niedostępne
Strona główna Allegro 149 zł niedostępne

Tabelka zawiera ceny aktualne na dzień 20.11.2011r. Ceny mogą się zmieniać w czasie, tak więc sprawdź aktualne cenniki na stronach:  http://allegro.pl/help_item.php?item=102 oraz http://allegro.pl/help_item.php?item=916

W przypadku motoAllegro, nieruchomości i wakacji ceny te są jeszcze o ciut wyższe, jednak są to przeważnie produkty o wyższej marży, tak więc tam nie jest to aż takim problemem. Dodatkowo już na pierwszy rzut oka widać, że opcje promocji w sklepie wypadają mniej korzystnie. Ceny są wyższe, a poza tym zabrano nam 2 sposoby reklamy. Jest to dodatkowy argument za tym aby przedmioty gdzie towar jest łatwo zbywalny wystawiać jako aukcje, a nie w sklepie Allegro. Przyjrzyjmy się teraz pokrótce różnicom pomiędzy opcjami promocji wraz z krótkimi sugestiami nt ich opłacalności.

Pogrubienie

Sprawia, że Twój przedmiot będzie promowany pogrubioną czcionką. Z moich doświadczeń wynika, że daje to mizerne skutki i w zasadzie są to pieniądze wyrzucone w błoto. Jeśli macie w tym zakresie jakieś inne doświadczenia, to chętnie poczytam w komentarzach.

Podświetlenie

Przedmiot będzie promowany poprzez zaznaczenie niebieskim kolorem na liście przedmiotów w swojej kategorii i w wynikach wyszukiwania. Jeśli w Twojej branży panuje mała konkurencja i jest niezbyt wiele ofert (a wbrew poglądowej opinii takich nisz jest jeszcze całkiem sporo na Allegro- wystarczy przejrzeć mapę kategorii żeby się o tym przekonać – http://allegro.pl/category_map.php), to jak najbardziej jest to opłacalna metoda promocji. Jeśli ofert jest natomiast dużo, to warto rozważyć zastosowanie jej w połączeniu z „Wyróżnieniem”, o którym mowa jest niżej. Przy wyborze formy reklamy warto kierować się tabelką stworzoną w pierwszym odcinku. Będzie wtedy jasne czy Twoje marże pozwalają na dodatkowe formy reklamy. Znam również sprzedawców, którzy świadomie decydując się na którąś opcję (najczęściej Wyróżnienie lub Wyróżnienie w połączeniu z Podświetleniem) rezygnują z zysku na pierwszych kilku przedmiotach po to aby w ogóle ściągnąć ruch na swoje aukcje. Tacy sprzedawcy płacą prowizje rzędu kilku tysięcy, a i tak wychodzą na swoje. Stosując metody omówione w poprzednim odcinku swobodnie mogliby zaoszczędzić na wspomniane tam wczasy za granicą dla 2 osób.

Wyróżnienie

Dzięki niemu Twój przedmiot będzie zawsze widoczny na początku listy przedmiotów w swojej kategorii i w wynikach wyszukiwania. Przynajmniej teoretycznie. W praktyce, w przypadku mocno konkurencyjnych branż, pomimo wybrania tej opcji, możesz znaleźć się i tak na dalekiej pozycji.  Żeby daleko nie szukać, to podam tu przykład sprzedaży telewizorów. Oferty wyróżnione są tu aż do 7 strony, tak więc warto wtedy wyróżnić się stosując jakąś dodatkową opcję. Oczywiście wiele osób zastosuje jeszcze jakąś dodatkową preselekcję, np. sortowanie po cenie, tak więc warto zadbać o to aby wtedy znaleźć się w czołówce. W przypadku produktów niskomarżowych możesz spróbować sprzedawać je w jakiś zestawach z komplementarnymi przedmiotami lub po prostu po kilka sztuk. Zwiększysz w ten sposób zysk z pojedynczej transakcji i być może osiągniesz pułap rentowności stosowania dodatkowych opcji promowania, co z kolei da Ci dźwignie do większej liczby zamówień. Tak jak zaznaczyłem jednak na początku- wszystko warto testować. Sprawdź która z opcji jest najlepsza w Twoim przypadku. Wskazówki tu prezentowane są przydatne, jednak mają duży poziom ogólności ponieważ nie sposób jest napisać receptę sprawdzającą się tak samo w przypadku wszystkich produktów i branż.

Strona kategorii

Oznacza, że przedmiot będzie promowany na stronie kategorii głównej (np. Antyki i Sztuka, Filmy, Książki i Komiksy itd.). Różnica w stosunku do poprzedniej opcji jest taka, że przedmiot promowany jest nie tylko w obrębie danej, szczegółowej kategorii, w której został umieszczony, ale również w nadrzędnej w stosunku do niej. Przykładowo jeśli sprzedajemy pierścionek zaręczynowy, to umieścimy go w kategorii „Pierścionki”:

Biżuteria i ZegarkiBiżuteria dla PańZe złotaPierścionki

Widoczny jako promowany będzie natomiast we wszystkich kategoriach nadrzędnych w stosunku do niej. Opcja wcale nie tania, ale generująca dodatkowo spory ruch na aukcjach. Przydatna- znowu- jeśli masz produkt o wysokiej marży lub tani przedmiot sprzedający się w naprawdę dużej liczbie sztuk.

Strona główna Allegro

Ostatnia, ekskluzywna opcja promocji, dzięki której Twój przedmiot promowany będzie na stronie głównej Allegro. Dzięki temu osiągniesz ruch na aukcji na poziomie przynajmniej 1000 odwiedzin, a nierzadko nawet kilku tysięcy. Dobrze napisana oferta sprzedażowa sprawi, że nawet 5-6% z tych osób stanie się Twoimi klientami. Ciekawostką jest, że zdarzają się również przedmioty w bardzo niskiej cenie, np. Bransoletki na kostkę po 1,19 zł, które również są promowane przy użyciu tej opcji. Jak widać więc, cena nie zawsze musi być przeszkodą. Poboczną korzyścią jest zwiększenie również ruchu na pozostałych swoich aukcjach ponieważ część kupujących sprawdzać będzie cały oferowany przez Ciebie asortyment.

Koniecznie przetestuj różne systemy reklamy w Twoim przypadku. Ustaw przez miesiąc daną formę promocji, następnie inną i porównaj wyniki. Sprawdź liczbę zakupionych przedmiotów, jak również odwiedzin na aukcji i zdecyduj, która opcja jest najlepsza w przypadku danego przedmiotu lub kategorii. W dalszym kroku możesz testować np. różne rodzaje nagłówków, tekst oferty czy zdjęcia. Nigdy nie testuj jednak kilku parametrów naraz, bo nie będziesz wiedział, który z nich poprawił Twoją skuteczność.

GOOGLE ADWORDS

To mój ulubiony system promocji, dający znakomite rezultaty i promujący osoby,  które potrafią przygotować skuteczną ofertę. Możesz zacząć stosować go od zaraz i osiągać całkiem niezłe rezultaty, jednak znając pewne triki (o których będę jeszcze pisał na blogu) stworzysz prawdziwie zautomatyzowaną maszynkę do zarabiania pieniędzy.

ALTERNATYWA DO POZYCJONOWANIA?

Tę formę reklamy określiłbym jako alternatywę do pozycjonowania (o czym piszę zresztą w artykule Pozycjonowanie czy Google AdWords). Jeśli w Twojej branży panuje duża konkurencja, to namawiałbym do zaniechania pozycjonowania i płacenia kilkuset lub więcej złotych miesięcznie i przesiadkę na tzw. linki sponsorowane (czyli Google AdWords). Osiągniesz znacznie lepsze rezultaty niższym kosztem.

Jak wygląda więc ta forma reklamy? Z pewnością doskonale ją znasz, ale być może nigdy nie zastanawiałeś się nad tym na jakich zasadach działa. Wyświetla się ona w wynikach wyszukiwania na samej górze, na kremowym tle oraz po prawej stronie wyników wyszukiwania.

Czym jest Google AdWords

ZALETY GOOGLE ADWORDS

W odróżnieniu do wielu innych form reklamy w Internecie, posiada kilka cech, które decydują o jej skuteczności:

  • wyświetla się jedynie twojej grupie docelowej – osobom, które wpisały w wyszukiwarkę odpowiednie, zdefiniowane przez Ciebie słowa kluczowe (np. telewizory lcd, telewizory plazmowe, itd.)
  • płacisz jedynie za efekty – kliknięcia w reklamę i przejście na Twoją stronę internetową (a nie za samo wyświetlenie reklamy)
  • możesz dokładnie zdefiniować zasięg Twojej kampanii, tak aby wyświetlała się jedynie osobom z danej miejscowości (lub jej okręgu), województwa czy państwa
  • samodzielnie ustalasz budżet jaki chcesz przeznaczyć na reklamę – w momencie „wyklikania” przez użytkowników Twojego budżetu reklama zostanie automatycznie wstrzymana, tak aby nie przekroczyć limitu.

W tym momencie pojawia się pytanie ile wynosi koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę. Zależne jest to oczywiście od konkurencji jaka panuje w danej branży i tego ile Ty jesteś skłonny zapłacić za nie. Google w momencie gdy użytkownik wpisze frazę, na którą się reklamujesz robi aukcję, gdzie sprawdza ile pieniędzy reklamodawcy są w stanie zaoferować za kliknięcie. Na tej podstawie ustala pozycję Twojej reklamy. Jeśli Twoja stawka będzie wyższa niż reszty konkurencji, to znajdziesz się na samej górze. W przypadku średnio konkurencyjnych branż początkowy koszt za kliknięcie może wynosić w granicach 40-70 gr. Prowadząc umiejętnie kampanię można ten koszt obniżyć do nawet 7-20 gr i wciąż być wyświetlanym na pierwszej pozycji, pomimo że konkurencja oferuje za kliknięcie więcej. O tak zaawansowanych technikach będę jeszcze pisał, a na ten moment polecam zacząć od przygotowania samodzielnie lub z pomocą wyspecjalizowanej w tym agencji pierwszej kampanii.

Jeśli masz trochę czasu i zapału do poznawania nowych rzeczy, to zachęcam do zapoznania się z wideo samouczkami na stronie: Szkolenia Internetowe AdWords. Poprowadzą Cię one za rękę od utworzenia pierwszej kampanii, aż do jej optymalizowania. Jeśli chcesz wejść jednak na wyższy poziom, to czytaj regularnie porady na tym blogu.

Pozostała jeszcze odpowiedź na pytanie jak wykorzystać tę reklamę związku z działalnością na Allegro. Pomysł jest prosty- stwórz kampanię, która prowadzić będzie do Twoich aukcji. Wygenerujesz w ten sposób ruch na aukcji często mniejszym kosztem niż promując się bezpośrednio na Allegro. Ryzyko tej techniki jest takie, że potencjalny klient, po zapoznaniu się z Twoją ofertą, może wpaść na pomysł porównania jej z innymi na Allegro i w rezultacie kupić gdzie indziej. Pieniądze na reklamę wydałeś jednak Ty. Jeśli natomiast dobrze sprecyzujesz zasięg kampanii i wyeksponujesz w treści aukcji miejsce swojego zamieszkania, to klient pewnie będzie wolał dokonać zakupu u Ciebie, bo zaoszczędzi na kosztach przesyłki.

Oczywiście jeśli posiadasz stronę lub sklep internetowy, to klientów z Google AdWords kieruj bezpośrednio tam. Zaoszczędzisz na prowizjach dla Allegro i zmniejszysz szansę, że klient „ucieknie” do kogoś innego.

WŁASNA LISTA ADRESOWA

Pomysł ten przewijał się już kilkukrotnie w trakcie tego kursu i słusznie, bo nie sposób jest przecenić korzyści jakie daje posiadanie własnej bazy klientów. Przede wszystkim uniezależniasz się od „widzi mi się” właścicieli innych systemów reklamowych i zwiększających się kosztów za reklamę. Po drugie umiejętnie prowadząc komunikację z subskrybentem nawiążesz z nim relację. Właśnie dzięki takiej strategii wszelkie stanowiska i agencje typu Public Relations mają szansę bytu. Możesz dzięki temu lepiej poznać potrzeby swoich klientów i dostosowywać produkt oraz ofertę ściśle do ich potrzeb. Masz poza tym nieograniczone możliwości w wysyłaniu im kolejnych ofert i zarobieniu tym samym jeszcze więcej na pojedynczym kliencie. Komunikację taką należy prowadzić jednak w bardzo umiejętny sposób, bo w przeciwnym przypadku użytkownik łatwo się znudzi i wypisze z Twojej listy. Dawaj swoim klientom dużą wartość, a od czasu do czasu możesz przedstawić jakąś ciekawą ofertę, na dużo lepszych warunkach niż dla ogółu. Komunikacji z klientem nie musisz prowadzić na takiej zasadzie, że do każdej osoby z osobna wysyłasz wiadomość, lecz wykorzystujesz do tego specjalne narzędzie– autoresponder. W takim systemie przygotowujesz listę wiadomości oraz ustawiasz w jakiej kolejności i po ilu dniach mają być wysyłane do osób, które dołączyły na Twoją listę. W ten sposób pisząc raz cykl maili będzie on ciężko dla Ciebie pracował, niczym nowy pracownik. Z tym, że będzie on darmowy.

W temacie tworzenia i zarządzania listą adresową można by jeszcze wiele napisać, ale na ten moment myślę, że przekazałem i tak sporą dawkę wiedzy.

Napisz poniżej co sądzisz o tych metodach i czy masz może jakieś własne, sprawdzone sposoby promocji.

Komentarze (4)

  1. Alicja I pisze:

    Przedstawione metody są interesujące. Użycie ich daje szersze możliwości promocji swoich artykułów.

  2. Lolek pisze:

    Artykuł ciekawy, dziękuję za publikacje.
    Z niecierpliwością czekam na więcej wskazówek z obsługi Google AdWords.

    Mam pytanie, a w zasadzie dwa 😉
    * Oto pierwsze:
    Czy za pomocą Google AdWords da się promować fan page na facebooku?

    * Pytanie 2:
    Czy bardziej opłaca się inwestować w promocję fan page’a na Facebooku i używać go jako przekaźnika do kierowania klientów na własną stronę internetową czy lepiej skupić się na bezpośredniej promocji strony?

    Pozdrawiam,
    – Lolek

    • Bartłomiej Trybuła pisze:

      Odpowiadając po kolei na Twoje pytania, to:
      1. W większości przypadków da się, o ile użytkownik kierowany jest na podstronę która nie jest typowym Squeeze Page`m. Tego Google za bardzo nie lubi i blokuje takie reklamy. Sądzę jednak, że bardziej rentowną metodą będzie reklama bezpośrednio na Facebooku. Po pierwsze jest ona zazwyczaj nieco tańsza, po drugie powinien być mniejszy wskaźnik odrzuceń, a po trzecie nie ma tej obawy, że reklama zostanie zablokowana.
      2. W tym przypadku polecałbym jednak bezpośrednią promocję strony. Jest teraz silny trend i wszędzie mówi się o konieczności reklamowania za pomocą social media, jednak rzeczywistość wygląda tak, że bardzo niewiele firm osiąga pułap rentowności. Być może przyczyną tego jest to, że przebywając w serwisach społecznościowych jesteśmy bardziej nastawieni na rozrywkę niż w zakupy. Inaczej jest na stronach firmowych czy np. Allegro.

  3. rejsy włochy pisze:

    Dzięki za tego bloga ! Pozdrowienia dla Wszystkich

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]