Studio WIZJO

Praktyczne przykłady strategii budowania Strony Internetowej

W poprzednim artykule wymieniłem kilka korzyści z posiadania strony internetowej. W tym odcinku zastanowimy się na przykładzie naszych 3 fikcyjnych firm (wspominałem o nich we wstępie do kursu) co powinny zamieścić na swojej stronie internetowej żeby zrealizować swoje cele i wyciągnąć jak najwięcej korzyści.

BOBASKOWO (ART. NIEMOWLĘCE)

Niezwykle wdzięczna branża dająca multum możliwości na rozwój i pewnie mnóstwo satysfakcji. W tym przypadku możemy wybrać jedną z dwóch dróg: strona internetowa lub sklep. Sklep jest nieco bardziej perspektywicznym rozwiązaniem, jednak około dwukrotnie droższym, a dodatkowo ma pewne ograniczenia. Ponieważ zakres sprzedawanych produktów może być naprawdę duży, to oferowany asortyment łatwiej będzie zaprezentować w sklepie. To rozwiązanie umożliwi nam realizowanie bezpośrednio celu sprzedażowego, w łatwy i wygodny sposób (ponieważ sklep udostępnia nam znacznie lepsze narzędzia do obsługi sprzedaży niż typowa strona firmowa). Napisałem, że decydując się na sklep ograniczamy się w pewien sposób i mam tu na myśli prezentację oferty. O ile na stronie każdy produkt możemy pokazać w całkowicie odmienny sposób, najlepszy dla danego przedmiotu, o tyle w sklepie raczej wszystkie produkty prezentowane są na tym samym szablonie. W przypadku szerokiego asortymentu oczywiście ciężko byłoby silić się na długi, indywidualny opis dla każdego przedmiotu. W sklepie możemy ponadto przygotować podstrony typowo informacyjne (podobnie jak na „zwykłej” stronie firmowej), tak więc jeśli nie ma silnej potrzeby (i zbędnych pieniędzy), to odradzam na początek budowanie jednocześnie strony i sklepu.

Ciekawym pomysłem może być natomiast przygotowanie obok sklepu bloga. Można zaprezentować tam szereg porad dla świeżo upieczonych rodziców. Kilka tematów takich artykułów jakie „z głowy” przychodzą mi na myśl, to np. „Dieta dziecka w poszczególnych miesiącach pierwszego roku życia”, „Jakie buty dobrać dziecku do nauki chodzenia?”, „Sposoby na przesiadkę na nocnik” (J). Takie artykuły mają kilka zalet:

  • Możemy przemycać w nich po cichu linki prowadzące klienta do zakupu. W przykładzie z nocnikiem możemy doradzić konkretny model i od razu skierować użytkownika bezpośrednio na właściwą podstronę. Dzięki temu znacznie łatwiej dokona zakupu, bo czuje, że jesteś jego doradcą, a nie suchym sprzedawcą próbującym wcisnąć coś za wszelką cenę. Poza tym miło jest pomóc komuś rozwiązać jego problem.
  • Budujesz wokół siebie społeczność. Ludzie mają możliwość komentowania, wymieniania się opiniami. Tworzy się wtedy pewnego rodzaju „buzz”. Zwłaszcza artykuły, które są jakimiś porównaniami, testami, raportami, są śmieszne lub kontrowersyjne mają szanse na większy rozgłos w Internecie. Przekłada się to później na ruch, ten na wejścia na sklep i wreszcie na sprzedaż.
  • Dobierając odpowiednio temat artykułu pod frazy, których szukają użytkownicy, a są np. mało konkurencyjne możesz łatwo wypozycjonować się i ściągnąć wysokiej jakości darmowy ruch na stronę. Przez wysoką jakość mam tu na myśli ludzi, którzy faktycznie poszukują tego co oferujesz. W dalszych częściach napiszę jak znaleźć takie słowa kluczowe i nieco więcej na temat samego pozycjonowania.

Kolejnym pomysłem- obowiązkowym dla każdego z zaprezentowanych biznesów jest zbieranie od samego początku listy adresowej klientów. Może to być lista adresów pocztowych, telefonicznych lub mailowych. Ostatnie rozwiązanie ma tę korzyść, że umożliwia nam kontakt z klientami w zasadzie za darmo. Dlaczego jest to takie ważne będę mówił jeszcze wiele w następnych częściach. Podsunę też kilka świetnych pomysłów na wykorzystanie takiej listy na swoją korzyść.

WKRĘTEK (PRODUKCJA ŚRUBEK)

Dla odmiany- ciężki biznes z produktem typu commodity. Ponieważ produkt jest tego rodzaju, że ciężko jest w tradycyjny sposób wyróżnić się na tle konkurencji, to trzeba przygotować ofertę nietypową, zupełnie inną od wszystkich. Obok zwyczajowych, technicznych opisów produktu, które oczywiście powinny znaleźć się na stronie, zastanowiłbym się np. nad filmem pokazującym proces produkcyjny. W tym momencie przypomina mi się historia o której pisał Napoleon Hill w jednym ze swoich „Praw Sukcesu”. Wybaczcie mi brak szczegółów i ewentualne nieścisłości, ale ciężko byłoby mi się teraz przegrzebać przez 16 tomów w poszukiwaniu tej historii. Wspomniana była tam sytuacja gdy właściciel pewnej przeciętnie prosperującej kompanii piwowarskiej zlecił agencji reklamowej przygotowanie kampanii reklamowej, która pomogłaby poprawić nieco wizerunek firmy i znaleźć nowych nabywców złocistego trunku. Pracownik agencji udał się do siedziby firmy żeby poznać nieco więcej szczegółów, które pomogą w przygotowaniu strategii promocji. Po przyjeździe na miejsce został oprowadzony po browarze. Miał okazję zobaczyć jak przebiegają poszczególne etapy wytwarzania piwa. Zachwycony sposobem organizacji i doskonałością całego procesu spytał właściciela dlaczego nie wspomniał o tym wcześniej. Właściciel, nadal mało entuzjastyczny, odparł że wszystkie firmy w tej branży tak postępują i w całym procesie nie ma nic nadzwyczajnego. Wtedy pracownik agencji powiedział coś bardzo ważnego: „Ma Pan rację, ale firma, która jako pierwsza pokaże to ludziom- wyprzedzi konkurencję”. Tak też się stało i browar w niedługim czasie wyrósł na lidera branży w swoim kraju.

Historia ta ma na celu zilustrowanie, że warto jest być kreatywnym (zwłaszcza w przypadku tego typu branż) i stosować pomysły, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się „nieprofesjonalne”. Zachęcam zresztą do przeczytania wszystkich tomów wspomnianego autora, bo jest tam mnóstwo tego rodzaju inspirujących historii, które mogą pomóc podsunąć ciekawe pomysły.

Na stronie oprócz tego można by zawrzeć np. ciekawe fakty lub historie związane bezpośrednio z tematem. Wiem, że wymyślenie lub znalezienie tego rodzaju rzeczy nie jest łatwe, ale pracując w tej branży pewnie słyszy się od czasu do czasu różne ciekawostki.

Poza tym warto chwalić się wszelkiego rodzaju atestami, nagrodami, wygranymi konkursami, ciekawymi realizacjami, no i oczywiście referencjami. Warto jest prowadzić stronę w taki sposób aby żyła, a nie zmieniała się jedynie raz na kilka lat, kiedy zdecydujemy się na jej odświeżenie.

HANDY (KORPORACJA TELEKOMUNIKACYJNA)

Tego rodzaju, duże firmy mają zazwyczaj nieco inne cele od małych i średnich przedsiębiorstw. Główną, długofalową strategią mogłoby być np. zbudowanie silnej marki poprzez wzbudzenie pozytywnych odczuć związanych z oferowanymi przez siebie usługami. Takie działania powinny obejmować różnego rodzaju media reklamowe: telewizja, radio, prasa, bannery na ulicach i wreszcie Internet, na którym skupimy się w naszym kursie. Same działania w Internecie powinny być szeroko zakrojone i obejmować przygotowanie rozbudowanej strony internetowej (a właściwie portalu), sklepu, bloga lub profilu na Facebooku. Strona powinna zawierać:

  • Czytelne informacje o oferowanych abonamentach, najlepiej z wygodnym kreatorem pomagającym wybrać optymalne rozwiązanie w zależności od tego, co potrzebujemy. Tego rodzaju kreatory i kalkulatory wyceny są szczególnie przydatnym narzędziem we wszystkich branżach gdzie cena usługi lub produktu zależna jest od wielu czynników, które można w stały sposób wyliczyć po podaniu odpowiednich parametrów.
  • Działy informacyjne zawierające jak najwięcej informacji, o które pytają najczęściej klienci. Działy te mogą być zorganizowane w F.A.Q. (Najczęściej zadawanie pytania i odpowiedzi na nie), fora dyskusyjne, artykuły, regulaminy, itd.
  •  Zaawansowany system obsługi klienta połączony z działem pomocy. System taki pozwala na wysyłanie zapytań online wraz z kontrolą zleceń (przydzielaniem „numerku” zgłoszenia) i przekierowaniem ich na podstawie pytań do odpowiednich działów lub natychmiastowe udzielenie odpowiedzi, o ile taka znajduje się w bazie pomocy.
  • Sklep internetowy realizujący bezpośrednio funkcję sprzedażową. Zawierałby zarówno telefony i akcesoria do nich, jak również, modne w ostatnim czasie aplikacje, motywy, dzwonki, itd.
  • Działy luźniejsze, pozwalające zatrzymać odwiedzającego dłużej na stronie i przyciągnąć go po raz kolejny. W ten sposób budujemy przywiązanie do marki. Mógłby to być np. blog z nowinkami na temat telefonów i aplikacjami/grami na nie. Inny pomysł to katalog produktów uzyskiwanych za punkty lojalnościowe. Poza tym wspomniane forum dyskusyjne.
  • Program partnerski umożliwiający pozyskiwanie nowych klientów poprzez sieć partnerów. Okazuje się, że umiejętne wdrożenie programu partnerskiego finansuje się równie szybko jak fotoradar dla Policji. Poza tym pula niewypłaconych środków przez partnerów jest sumą ciągle rosnącą. Kwestię tę omówimy jednak później osobno.

CO POWINIENEŚ ZAPAMIĘTAĆ Z TEGO ODCINKA?

  • Zanotuj pomysły, które być może wpadły Ci podczas czytania. Przydadzą się kiedy będziesz chciał zbudować nową stronę lub zmodernizować obecną.
  • Zastanów się jak chciałbyś zorganizować treść na swojej stronie. Stwórz listę wypunktowaną lub mapę myśli prezentującą strukturę informacji na stronie.

Może ona wyglądać np. tak (na przykładzie naszej strony firmowej):

  • Strona główna
    • Mapa witryny
    • Polityka prywatności
  • Portfolio
    • Strony Internetowe
    • Grafiki
    • Projekty do druku
    • Cięcie i kodowanie stron
    • Programowanie
    • Logotypy
  • Usługi
    • Strony internetowe
      • Etapy przygotowania strony internetowej
    • Animacje reklamowe
    • Cięcie i kodowanie stron
      • Więcej o cięciu i kodowaniu
    • Wdrożenie CMS
    • Programowanie aplikacji
    • Hosting strony
    • Kampania w Google
  • Produkty
    • AlleWizjo v3.0
      • Opis programu
      • Wygląd programu
      • Filmy instruktażowe
    • Wizjo CMS 2.0
      • Opis programu
      • Zamówienie
  • Promocje
    • Dzierżoniów Strony
    • Strona na otwarcie firmy
    • Promocja AlleWizjo
  • Blog
  • Referencje
  • Kontakt
    • Dane kontaktowe
    • Zapytanie o wycenę

W następnym odcinku zastanowimy się jakie jeszcze rzeczy można umieścić na stronie. Zweryfikujesz wtedy obecny układ oraz zdecydujesz czy chcesz dołożyć dodatkowe elementy.

Komentarz

  1. Tomek Wolski pisze:

    inspirujący tekst, dziękuję

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]