Studio WIZJO

Wybór słów kluczowych do pozycjonowania lub Google AdWords

Odpowiedni dobór słów kluczowych, na które chcemy aby nasza strona była znajdywana, to pierwsze miejsce, od którego zacząłbym optymalizowanie lub tworzenie swoich reklam. Jest to element, na którym najczęściej wykładają się firmy i dochodzą później do wniosku, że dana metoda promocji nie działa.

Weźmy na tapetę naszą przykładową firmę Bobaskowo. Pierwsze co mogłoby przyjść do głowy to reklamowanie/pozycjonowanie się na hasło artykuły dziecięce lub artykuły niemowlęce.

Sprawdźmy więc ile ludzi miesięcznie wpisuje te frazy w wyszukiwarkę. Robimy to na stronie Narzędzie propozycji słów kluczowych Google. Ponieważ adres jest dość skomplikowany, to przygotowaliśmy do niego łatwiejszy do zapamiętania skrót slowa.studiowizjo.pl.

Wybór słów kluczowych

Po wejściu na stronę wpisujemy w zaznaczonym na screenie miejscu proponowane przez nas słowa kluczowe (można wpisać wiele- po jednej frazie w linii). Przepisujemy następnie kod z obrazka i klikamy na Szukaj.

Po chwili zobaczymy tabelkę, w której w kolumnie Miesięczne wyszukiwania pokazano jak wielu ludzi wyszukuje wpisaną przez nas frazę. Kolumna Miesięczne wyszukiwania lokalnie prezentuje jak wiele jest tego rodzaju zapytań na naszym rynku (polskim), a globalnie ile jest na świecie. W przypadku fraz polskojęzycznych kolumny te będą pokazywały najczęściej te same liczby ponieważ po polsku szukają raczej jedynie Polacy :). Gdybyśmy wpisali tu nazwę marki, np. Hugo Boss, to widoczna byłaby już duża różnica w wynikach. Kolumna Konkurencja przedstawia orientacyjnie jak wielu ludzi reklamuje się w Google AdWords na dane hasło.

Wybór słów kluczowych w narzędziu propozycji

Już na wstępie możemy zobaczyć, że z dwóch wybranych przeze mnie fraz jedna ma ponad 16 razy więcej wejść niż druga. Pytanie tylko, która z nich lepiej określa to co oferujemy naszym klientom? Załóżmy jednak, że Bobaskowo sprzedaje produkty dla dzieci w wieku 0-5 lat. Wpasowuje się więc znakomicie w hasło artykuły dziecięce. Co ciekawe, jak możemy zaobserwować niżej, nie jest to wcale hasło z największą liczbą odwiedzin. System zasugerował mi wiele innych powiązanych tematycznie fraz, na które sam być może bym nie wpadł. Przykładem jest fraza artykuły dla dzieci, która ma ponad 100000 odwiedzin. Na tej zasadzie możemy znaleźć wiele fraz, które internauci chętnie wpisują w przeglądarkę. Czy podane przeze mnie przykłady są jednak najlepszymi słowami, na które można by się reklamować? Nie koniecznie.

Zastanówmy się czego może konkretnie szukać osoba wpisująca taką frazę. Mogą ją interesować: artykuły pielęgnacyjne, pieluchy, wózki, ubrania, zabawki i mnóstwo innych rzeczy, które ciężko nawet wymienić. Jaka jest więc szansa, że odwiedzający z takiej frazy stanie się naszym klientem? Znikoma.

Przeanalizujmy przykład drugi. Decydujemy się nasze działania reklamowe podzielić na wiele kampanii, z których każda ukierunkowana jest na określoną kategorię produktów:

  • Wózki dziecięce
  • Łóżeczka dziecięce
  • Ubrania dziecięce
  • itd.

Mamy teraz znacznie większą szansę, że osoba wpisująca w wyszukiwarkę hasło wózek dla dziecka stanie się naszym klientem. W dalszym ciągu jednak część z tych ludzi będzie dopiero na etapie poszukiwania właściwego dla siebie modelu, porównywania dostępnych opcji. Być może będzie chciała poznać opinie innych matek na forum, itd.

Spróbujmy więc jeszcze bardziej sprecyzować frazę. Niech będzie to espiro enzo evo. Jest to nazwa konkretnego modelu wózka dziecięcego.  Taka fraza, choć ma jedynie 2000 wyszukiwań miesięcznie, to jest zdecydowanie bardziej „zakupową”. Znacznie łatwiej żeby osoba wpisująca w przeglądarkę tego typu hasło stała się naszym klientem niż ktoś kto wpisuje coś bardziej ogólnego.

Dodatkowo możemy wokół tej frazy zbudować wiele innych np.

  • wózek espiro enzo evo
  • espiro enzo evo opinie
  • wózek espiro enzo cena
  • wózek espiro enzo kup
  • itd.

Tego typu frazy to tzw. long tail, czyli długi ogon. Korzyścią z pozycjonowania się na nie jest to, że:

  1. mają znacznie większą skuteczność
  2. znacznie łatwiej i taniej jest się na nie wypozycjonować

Takich fraz możemy mieć naprawdę wiele i sumarycznie mogą one generować podobny ruch do fraz krótkich, jednak będą charakteryzować się zdecydowanie większą konwersją.

Mając wybrany zestaw  fraz należy pogrupować je w odpowiednie grupy tematyczne, które utworzą osobne kampanie skierowane na konkretne przedmioty czy usługi.

Zanim podejmiesz decyzję, że chcesz się pozycjonować na konkretną frazę, polecałbym przetestowanie każdej z nich w jakiejś innej formie reklamy. Najlepsze narzędzia do tego dostarcza nam Google AdWords. Dzięki niemu sprawdzimy to czego nie sposób jest się domyślić. Często zdarza się, że pewne frazy mają wysoki współczynnik CTR, natomiast niższą konwersję  w porównaniu do innych fraz z wyższym CTR. W pierwszej kolejności należałoby więc kierować się współczynnikiem konwersji w zestawieniu z kosztami reklamy, a w następnej kolejności analizować współczynnik klikalności- również  w stosunku do ceny za kliknięcie. Tych wszystkich informacji dostarcza nam właśnie AdWords. Dlaczego ważne jest zestawienie tych kryteriów z CPC? Reklama może mieć wyższą konwersję, ale przy tym być bardzo droga. Jeśli taką samą ilość zamówień jesteśmy w stanie osiągnąć przy mniejszej skuteczności reklam, ale i tańszych frazach, to ekonomiczniejsze będzie rozwiązanie drugie.

Jeśli nie wiesz o czym napisałem w poprzednim akapicie, to zapraszam do jednego z poprzednich odcinków – Co musisz wiedzieć żeby tanio reklamować swoją stronę internetową.

CO POWINIENEŚ ZAPAMIĘTAĆ Z TEGO ODCINKA?

Dobór fraz, na które warto się reklamować metodą „wydaje mi się” jest mało skuteczny. Najlepsze wyniki osiągają te firmy, które wejdą w buty swojego klienta i przeanalizują jego psychikę. W jaki sposób może szukać naszych usług i na jakim mentalnym etapie zakupowym się w danym momencie znajduje? Czy dopiero się rozgląda, porównuje rozwiązania czy też wie już konkretnie czego chce?

  1. Zastanów się w jaki sposób klienci mogą poszukiwać Twoich usług. Porównaj wyniki swoich przemyśleń z miesięczną liczbą wyszukiwań danego hasła.
  2. Dobierz zwroty, które mają dużą liczbę wejść i niską konkurencję lub są frazami typu long tail.
  3. Pogrupuj znalezione hasła w tematyczne kampanie, które kierować będą do odpowiednich produktów na Twojej stronie. Nigdy nie przekierowuj klientów z reklamy na stronę główną!
  4. Zacznij testować skuteczność danych fraz kierując się współczynnikiem konwersji do kosztu lub klikalności do kosztu.
  5. Eliminuj frazy kosztowne i mało skuteczne i zwiększaj budżet dla tych, które mają najlepsze wyniki. Z tego typu działaniami wstrzymaj się jednak do czasu aż będziesz miał zebraną odpowiednią ilość danych do podjęcia decyzji. Na małej liczbie odsłon/kliknięć w reklamę wyniki mogą być przekłamane.

Komentarze (5)

  1. Marta pisze:

    Bardzo wartościowy wpis. Jeszcze do niedawna sądziłam, że im więcej wejść na stronę tym lepiej, a tu nie chodzi o „ilość tylko jakość”. Lepiej mieć 10 klientów niż 100 odwiedzających. Dlatego tak ważne jest to, aby dokładnie wczuć się w potrzeby klienta. Czekam na kolejne artykuły

  2. Asia pisze:

    Skarbnica wiedzy o reklamie w sieci! Dzięki!

  3. Konrad pisze:

    Super, taką wiedzę potrzebuje. Czas zacząć robić swoje!

  4. Iza pisze:

    Świetnie napisane , bardzo rzeczowo i w zrozumiały sposób,skarbnica wiedzy ! biorę się do roboty,może mi się uda : )

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]