Studio WIZJO

Jak skutecznie reklamować się w Google AdWords?

Mam nadzieję,  że masz już opanowane zagadnienia, które omawialiśmy w poprzednich odcinkach. Jeśli nie, to poniżej krótkie przypomnienie tego z czym powinieneś się zapoznać żeby móc wyciągnąć maksimum z tego odcinka:

Przechodząc do meritum…
Linki sponsorowane lub też inaczej mówiąc Google AdWords, to jak już wiele razy wspominałem jedna z lepszych form reklamy. Przekładając to czym się zajmujemy próbując szukać klientów w Internecie na działania prowadzone tradycyjnie, offline wygląda to następująco.

Na początku tworzymy, dekorujemy, urządzamy nasz lokal po to żeby wywrzeć na kliencie dobre pierwsze wrażenie, które jak wiemy jest kluczem do tego aby dalej zainteresował się tym co oferujemy. Podobnie jest w przypadku strony internetowej.

Drugim czynnikiem jest właściwa lokalizacja firmy, w miejscu gdzie „przewija się” wielu ludzi. Takie miejsce jest zazwyczaj droższe od położonego bardziej na uboczu. Analogicznie jest w przypadku strony internetowej. Tutaj jeśli chcemy ściągnąć ruch, to również musimy liczyć się z większymi kosztami- za reklamę lub pozycjonowanie. Istnieją też miejsca, które same w sobie, z założenia generują duży ruch. Są to np. centrum miasta, galeria handlowa i odpowiednio Google lub Allegro.

Z lokalizacją związany jest jeszcze jeden bardzo ważny czynnik- bliskość twojej grupy docelowej. Jeśli kierujesz usługi do biznesmanów, to dobrym pomysłem będzie otworzenie firmy w pobliżu jakiś biurowców, stref ekonomicznych, itd. Jeśli otwierasz natomiast ekskluzywną, drogą restaurację, to prawdopodobnie nienajlepszym pomysłem będzie wystartowanie na osiedlu. Z kolei dla fryzjera może to być idealne miejsce. Podobnie jest w przypadku kierowania ludzi na naszą stronę internetową. Im lepiej stargetujemy ruch, tym więcej klientów uda nam się zdobyć.

Dlaczego o tym mówię? Ponieważ żeby coś zrobić, nie potrzebujesz tak naprawdę (aż tak bardzo) informacji o sposobie jak to zrobić, tylko „Dlaczego mam to zrobić?”. Mam nadzieję, że zobrazowało Ci to jak ważne jest połączenie tych kilku czynników:

  • Dobrze przygotowana strona / Ładny, estetyczny lokal
  • Skierowanie ruchu na stronę / Dobra lokalizacja, reklamy
  • Stargetowanie ruchu

po to aby Twoje działania były naprawdę skuteczne. Wielu ludzi ma błędne przekonanie, że wystarczy stworzyć stronę internetową i klienci sami do nas przyjdą. Takie przekonanie było być może słuszne jeszcze kilka lat temu, ale wraz ze wzrostem konkurencji- dzisiaj już nie ma na to co liczyć. Zakładać należy wręcz, że rynki będą się coraz bardziej profesjonalizować.

Tyle słowem przydługiego wstępu. Teraz działamy.

SKŁADOWE REKLAMY

W tym odcinku przygotujemy wszystkie potrzebne informacje, a w następnym zajmiemy się utworzeniem z nich kampanii w Google. Będą to już bardzo techniczne wskazówki pokazujące krok po kroku jak to zrobić.

Nasza kampania reklamowa będzie składała się z:

  • Grup produktów, które zamierzamy reklamować
    • Listy produktów wchodzących w skład tych grup
      • Różnych wersji reklamy dla każdego produktu, składających się z:
        • Nagłówka
        • Treści
        • Linku prowadzącego do strony z ofertą
        • Słów kluczowych
  • Strony z ofertą składającej się z:
    • Nagłówka
    • Treści
    • Korzyści z posiadania produktu
    • Opinii klientów
    • Zdjęć
    • Gwarancji satysfakcji, itd.

KROK 1 – RÓŻNE KAMPANIE

Reklamy w GA mają hierarchiczną strukturę. Na początku tworzymy różne rodzaje kampanii. Polecałbym utworzyć przynajmniej 3 kategorie kampanii, skierowane do:

  • Sieci wyszukiwania (Widoczne tylko w wyszukiwarce Google)
  • Sieci reklamowej (Widoczne na stronach internetowych partnerów Google. Strony te są związane tematycznie z tym co oferujesz)
  • Na urządzenia mobilne (smartphony, tablety)

Każda z tych sieci charakteryzuje się innymi współczynnikami, tak więc rozdzielenie reklam da nam lepsze wyniki jakościowe. Zdecydowanie najlepsze będą one w Sieci wyszukiwania, tak więc jeśli chcesz uprościć sprawę to zacznij od stworzenia tylko tej jednej kampanii.

KROK 2 – GRUPY REKLAM

W poprzednim odcinku wspominałem już o tym. Tworzymy różne grupy reklam dla różnych kategorii produktów, które sprzedajemy. Przykładowo:

  • Wózki dziecięce
  • Łóżeczka dziecięce
  • Ubrania dziecięce
  • itd.

KROK 3 – RÓŻNE REKLAMY

Wchodzimy coraz bardziej w szczegóły. Dla każdej grupy reklam przygotowujemy reklamy związane już z konkretnym produktem. Dla kategorii Wózki dziecięce mogą to więc być reklamy dotyczące produktów:

  • Graco
  • Baby Jogger
  • Espiro
  • Jane
  • Naturkind
  • Itd.

Podział, który przedstawiłem do tej pory w 3 krokach może być też nieco inny, np.

Kampania: Wózki dziecięce – sieć wyszukiwania

Grupy reklam:

  • Wózki spacerowe
  • Wózki głęboko-spacerowe
  • Wózki wielofunkcyjne
  • Akcesoria

Reklamy (dla wózków spacerowych):

  • Varius
  • Baby Jogger
  • Jane Rider Reverse
  • itd.

Jak widać podział jest kwestią bardzo elastyczną, ale ważne jest żeby był on logicznie zorganizowany. Dzięki temu zyskamy punkty do Wyniku jakości reklamy, o którym będzie dalej.

KROK 4 – PRZYGOTOWANIE TREŚCI REKLAMY

Dla każdego produktu przygotowujemy treść reklamy. Składają się na nią:

  • Nagłówek
  • Treść
  • Link do strony z ofertą

Od tego jak dobrze będzie przygotowana treść zależy to jak bardzo reklama będzie skuteczna oraz jak wiele za nią zapłacimy. Google nagradza reklamy efektywne mniejszymi kosztami za kliknięcia. Reklamodawcy nie „marnujący” ruchu są dla nich bardziej wartościowi ponieważ istnieje większa szansa na dłuższą współpracę. Teoretycznie reklamy z większą konwersją charakteryzują się większym ROI (zwrotem z inwestycji), a więc koszty za CPC będą znacznie mniejsze.

NAGŁÓWEK

To pierwsze miejsce, na które spojrzy klient. Jeśli przykuje jego uwagę, to przeczyta dalszą część. Do dyspozycji mamy bardzo niewiele miejsca, bo zaledwie 25 znaków.

Pewnym trikiem jest umieszczenie w tym miejscu słów kluczowych, na które użytkownikowi została wyświetlona Twoja reklama. Słowa te określasz samodzielnie do każdej reklamy. Dzięki takiemu zabiegowi Twój nagłówek zostanie dodatkowo pogrubiony, przez co będzie bardziej widoczny. Dzieje się tak ponieważ Google wytłuszcza w wynikach wyszukiwania te słowa, które zgadzają się z tym czego szukamy.

Drugim „mykiem” jest pisanie każdego ze słów w nagłówku z Wielkiej Litery. Zasada ta obowiązuje zresztą również w przypadku treści i linków. Przykładowy nagłówek może więc wyglądać tak:

Markowe Wózki Dziecięce

gdzie wózki dziecięce zostaną dodatkowo pogrubione jeśli internauta wpisze taką frazę.

Ostatnia moja porada, to wpisanie w nagłówku, o ile tylko miejsce nam na to pozwala:

  • Korzyści, np. Tanie Wózki Dziecięce lub Markowe Wózki Dziecięce
  • Unikalnej cechy produktu, np. Niespotykane Wózki Dziecięce, Trwałe Wózki Dziecięce, Wózki Dziecięce Gwarancja
  • Wezwania do akcji, np. Kup Wózek Dziecięcy, Sprawdź Wózki Dziecięce, Zobacz Wózki Dziecięce

Takie słowa mogą dodatkowo podnieść skuteczność reklamy.

TREŚĆ REKLAMY

W tym miejscu dysponujemy już nieco większym obszarem – dwoma liniami po 35 znaków. Powinniśmy tak sformułować opis aby zawierał:

  • Powtórzenie naszych słów kluczowych. Dzięki temu nie tylko ponownie wyróżnimy swoją reklamę, ale pracujemy na jej lepszy Wynik Jakości.
  • Korzyść z posiadania produktu. Może to być również jego cecha, ale pisanie językiem korzyści daje lepsze rezultaty.
  • Koniecznie zachętę do wykonania akcji, czyli zastosowanie słów typu: Kup, Sprawdź, Zobacz, Przekonaj się, Przetestuj , Wybierz, Porównaj, itd. Powinna być zawarta na końcu reklamy. Możesz też wzbogacić ją znakiem wykrzyknika „!”.

LINK DO STRONY Z OFERTĄ

Google pozwala nam na wpisanie dwóch rodzajów linków. Jeden prowadzący do strony z ofertą i drugi- który zobaczy użytkownik. Jeśli więc linki na naszej witrynie nie mają zbyt pięknej struktury i wyglądają np. tak: www.adressklepu.pl/produkt.php?v=dw5DFdj3, to korzystniej będzie jeśli podasz samodzielnie link, który będzie wyglądał bardziej przyjaźnie, np. AdresSklepu.pl/Nazwa-Wozka. W tym miejscu również warto jest stosować duże i małe litery dla łatwiejszego rozróżnienia słów. Ponieważ przestrzeń mamy ograniczoną, to możesz zrezygnować z wpisywania http:// oraz „www”.

Nawiasem mówiąc, jeśli nie masz na swojej stronie tzw. przyjaznych linków, to radzę abyś zainwestował w wykonanie odpowiednich przeróbek. Dzięki temu strona będzie lepiej indeksowana przez wyszukiwarki.

Do każdego z produktów przygotuj 2 wersje reklamy różniące się jednym szczegółem- nagłówkiem, treścią lub linkiem. Dzięki temu będziesz mógł od razu testować skuteczność reklamy, a uwierz mi, zmieniając tylko te kilka rzeczy możesz wielokrotnie zwiększyć swoją sprzedaż.

Ważnym jest aby testować jednocześnie tylko jeden szczegół, tak abyśmy wiedzieli, który czynnik miał wpływ na zmianę skuteczności. Po uzbieraniu sensownej ilości wyników wyłącz reklamę mniej skuteczną i natychmiast w jej miejsce utwórz nową, w której testować będziemy kolejny element. Testowanie w zasadzie nie powinno mieć końca. Najlepsi osiągają dzięki temu niesamowicie wysokie współczynniki konwersji przy minimalnych kosztach.

KROK 5 – STRONA Z OFERTĄ

Przygotowanie dobrej reklamy jest pierwszym etapem, który ma za zadanie zainteresować potencjalnego klienta. Po wejściu na stronę z ofertą powinieneś je podtrzymać, a w końcu przerodzić w chęć zamówienia. Zadanie to realizuje dobrze przygotowana treść oferty. Strona, na której znajdzie się użytkownik, to tzw. Landing Page (~strona lądowania) lub Salesletter (List sprzedażowy). Powinna być ona skonstruowana tak aby przedstawiała wszystkie ważne dla klienta informacje o produkcie i wykluczała te, które odciągają go od realizacji celu. Ponieważ temat ten nadaje się na kolejny duży artykuł, a nawet kurs, to omówienie go odłożymy na później.

Jeśli jednak chciałbyś dowiedzieć się już teraz coś więcej na ten temat, to może przybliżyć Ci to zapoznanie się z 2 moimi artykułami z Kursu sprzedaży na Allegro:

Artykuły te, co prawda napisane są pod kątem Allegro, ale warto zwrócić uwagę, że strona z ofertą w tym portalu, to tak naprawdę typowy Salesletter. Możesz więc wyciągnąć stamtąd kilka interesujących informacji.

CO POWINIENEŚ ZAPAMIĘTAĆ Z TEGO ODCINKA?

  1. Rozpisz strukturę swojej kampanii reklamowej
  2. Przygotuj różne treści reklam dla każdego produktu, który reklamujesz
  3. Testuj nieustannie wszystkie składowe swojej reklamy i oferty, tak aby stopniowo zwiększać jej skuteczność i zmniejszać koszty.

 

Komentarze (3)

  1. Xelibri pisze:

    Problem polega na tym, że Google Adwords ciągle się zmienia. Wiedza szybko się dezaktualizuje.

  2. ula123 pisze:

    A nie łatwiej było by powierzyć to firmie, która się profesjonalnie zajmuje reklamowanie firm w internecie?

  3. Bartek pisze:

    Google Adwords ciągle się zmienia. Wiedza przedstawiona w artykule jest opisem pierwszych kroków w programie AdWords. Obecnie, żeby nasza kampania reklamowa była skuteczna musimy zapoznać się również z pojęciem Remarketingu, który do tej pory występował przy prowadzeniu kampanii wykorzystującej sieć reklamową Google (GDN) a obecnie można już wyświetlać reklamy remarketingowe także w wyszukiwarce (RLSA – Remarketing List for Search Ads). Funkcjonalność ta daje bardzo dużo nowych możliwości w zakresie tworzenia kampanii reklamowych skierowanych na wyszukiwarkę.

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]