Studio WIZJO

Pozycjonowanie czy Google AdWords?

Wiele osób pyta mnie o możliwości reklamy swojej strony lub produktu w Internecie. Na ogół jest dość duża świadomość istnienia takiej techniki jak pozycjonowanie i często klienci nie chcą słyszeć nawet o innych możliwościach reklamy swoich usług. Duża jest w tym zasługa firm zajmujących się pozycjonowaniem, którym szczególnie zależy na takim stanie rzeczy i którym prawdopodobnie mocno się narażę pisząc ten poradnik. Chciałbym jednak zdradzić Ci kilka szczegółów, o których zazwyczaj się nie mówi, a wybór co do tego, z której formy reklamy skorzystasz podejmiesz sam.

NA CZYM POLEGA POZYCJONOWANIE?

Zacznijmy od przypomnienia pokrótce czym jest pozycjonowanie. Polega ono na tym aby sztucznie zawyżyć pozycję własnej strony w wynikach wyszukiwania na dany zestaw słów (tzw. frazę lub słowa kluczowe), tak aby zwiększyć liczbę odwiedzin na niej, a w efekcie zamówień. Cele mogą być również inne, np. zapis na biuletyn, budowanie świadomości marki, itd. Chodzi jednak o to aby „wtłoczyć” na swoją stronę jak największy ruch i jak najlepszej jakości.

JAK USTALANA JEST POZYCJA STRONY W RANKINGU WYSZUKIWARKI?

Każda wyszukiwarka ma własne mechanizmy ustalania rankingu stron w wynikach wyszukiwania, dlatego też pozycja Twojej strony zależnie od wyszukiwarki może się nieco różnić. Z grubsza jednak zasady te są podobne i stosując pewne techniki można liczyć na poprawę pozycji strony we wszystkich wyszukiwarkach. Generalnie najlepsze wyniki wyszukiwania na ten moment dostarcza Google, tak więc jest to najczęściej wybierana przez Internautów wyszukiwarka na świecie. W Polsce posiada ona niemal 100% udziałów rynku, tak więc szczególnie na niej powinniśmy się skoncentrować. Notabene dostarcza ona również mnóstwo innych użytecznych narzędzi, o których opowiem jeszcze w kolejnych częściach.

Tak naprawdę dokładny sposób działania rankingu wyszukiwarki, ustalającego na jakiej pozycji wyświetli się Twoja strona jest tajemnicą. Dobre mechanizmy wyszukiwania decydują właśnie o sukcesie Google. Wiemy jednak, że Google ustalając pozycję strony bierze pod uwagę ponad 200 czynników, z których część udało się odkryć poprzez testowanie różnych opcji lub „na zdrowy rozsądek”.
Najważniejsze z tych czynników to:

  1. Bardzo dobra, merytoryczna treść strony. Powinna ona zawierać słowa kluczowe, na które chciałbyś aby Twoja strona wysoko się wyświetlała. Nie można jednak starać się „upchać na siłę” jak najwięcej tych słów, bo Google to wykryje i może Cię ukarać.
  2. Duża liczba linków prowadzących do Twojej strony. Ideą Internetu jest sieć połączonych ze sobą stron, tak więc jeśli inne strony „polecają” Twoją, to znaczy, że jest ona wartościowa. Właściwość tę wykorzystują najczęściej firmy zajmujące się pozycjonowaniem tworząc praktycznie z automatu setki lub tysiące stron, na których umieszczają link do Twojej strony. Google walczy z tym jednak bardzo mocno i ciągle spada wartość takich odsyłaczy. W niedługim czasie może się więc okazać, że pomimo wydawania sporych kwot na pozycjonowanie, nagle Twoja strona spadnie w rankingu, bo Google ulepszyło swoje mechanizmy. Działo się tak już wiele razy przy okazji wprowadzanych przez nich zmian w algorytmie wyszukiwania.
  3. Zoptymalizowany kod witryny. Jest to jedna z różnic, których nie widzi „zwykły” użytkownik, jednak są istotne dla wyszukiwarki. Odpowiednio przygotowany kod i struktura witryny ma również pewne znaczenie dla pozycji strony. Kod tworzonych przez nas stron jest standardowo przygotowany optymalnie pod wyszukiwarki.

ALTERNATYWA DO POZYCJONOWANIA

Chociaż pozycjonowanie jest naprawdę świetną formą na ściągnięcie na Twoją witrynę dodatkowych odwiedzin, to nie jest to opcja, którą polecałbym wszystkim firmom. Jest ono dość drogie, a przy tym, ze względu na możliwość zmiany algorytmu wyszukiwania przez Google, niezbyt pewne. Szczegółowe zestawienie cech obydwu form pokazane będzie jednak w tabeli na końcu tego poradnika.

Tytułową alternatywą dla pozycjonowania może być więc płatna reklama w Google, czyli tzw. linki sponsorowane lub Google AdWords. Są to strony, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google:

  • na samej górze, na kremowym tle oraz
  • po prawej stronie wyników wyszukiwania

Czym jest Google AdWords

Wyświetlane tam strony są ściśle związane tematycznie z tym czego użytkownik szuka, a więc pokazują się jedynie Twojej grupie docelowej- osobom, które wpisały w wyszukiwarkę odpowiednie, zdefiniowane przez Ciebie słowa kluczowe (np. telewizory lcd, telewizory plazmowe, itd.).

Być może należysz do grupy osób, które nigdy nie klikają w linki w tych miejscach i jest to Twoja główna obawa przed taką formą reklamy. Nic nie szkodzi ponieważ płacisz tak naprawdę jedynie za efekty– kliknięcia w reklamę i przejście na Twoją stronę internetową. Jeśli branża, w której działasz jest więc duża i miesięcznie jest przykładowo 100.000 wyszukiwań haseł związanych z tym czym się zajmujesz, to pewnie i tak nie byłbyś w stanie obsłużyć wszystkich zamówień decydując się na pozycjonowanie i wyświetlanie strony w miejscu gdzie kliknie w nią najwięcej ludzi. Zapłaciłbyś jednak dużo więcej niż gdybyś zdecydował się na „zgarnięcie” części ruchu i stopniowe powiększanie zasięgu działania. W pozycjonowaniu nie ma niestety takich rozwiązań pośrednich.

Wartym uwagi jest też fakt, że samodzielnie ustalasz budżet jaki chcesz przeznaczyć na reklamę. W momencie „wyklikania” przez użytkowników budżetu reklama zostanie automatycznie wstrzymana, tak aby nie przekroczyć limitu. Część osób może mieć w tym miejscu obawy co do nieuczciwej konkurencji, która mogłaby wykończyć nas klikając ciągle w reklamę. System jest jednak przed tym zabezpieczony ponieważ zliczane jest jedynie jedno kliknięcie z danego adresu.

Ostatnią, z ważniejszych korzyści jest możliwość dokładnego zdefiniowania zasięgu Twojej kampanii, tak aby wyświetlała się jedynie osobom z danych miejscowości (lub ich okręgu), województwa czy poszczególnych krajów. Tego niestety nie umożliwia nam pozycjonowanie, chyba że dołożymy do naszej frazy nazwę miejscowości, ale będzie to tak naprawdę zupełnie nowe hasło do wypozycjonowania i zwielokrotni nasze koszty.

PORÓWNANIE CECH OBYDWU FORM REKLAMY

Ponieważ każde z rozwiązań posiada zarówno wady jak i zalety, to dla ułatwienia przygotowałem zestawienie w tabelce, która powinna ułatwić Ci wybór rozwiązania najlepszego w Twoim przypadku.

Cecha Pozycjonowanie Google AdWords
Koszty Ściśle określona kwota, płatna co miesiąc. Dla średniokonkurencyjnych fraz może to być kwota ok. 500-1000 zł miesięcznie Dowolnie ustalona kwota budżetu, w zależności od tego jak wiele kliknięć chcemy zdobyć. Dla średniokonkurencyjnych fraz koszt za pojedyncze kliknięcie może wynieść początkowo ok. 0,5-1 zł
Możliwość zmniejszenia kosztów Raczej znikoma. Bardziej prawdopodobne jest ich zwiększanie wraz z rosnącą konkurencją W trakcie trwania kampanii jesteśmy w stanie optymalizować ją na wielu poziomach zmniejszając koszt za pojedyncze kliknięcie do ok. 10-30 gr
Pierwsze efekty Widoczne dopiero po kilku miesiącach (ok. 3-6) Widoczne natychmiast
Przerwa w finansowaniu Może oznaczać spadek pozycji strony w rankingu Oznacza nie wyświetlanie reklamy- w dowolnym momencie można natychmiast wrócić na poprzednią pozycję
Trwałość rezultatów Wahania pozycji strony, mała precyzja w utrzymaniu stałego efektu Przeważnie po kilku miesiącach pozycja reklamy stabilizuje się, a koszty przy takiej samej liczbie kliknięć spadają dwukrotnie
Dołożenie kolejnej frazy Każda wybrana fraza kluczowa zwiększa o kilkaset złotych koszty kampanii Można wybrać dowolną liczbę fraz kluczowych, a budżet na reklamę zostanie na nie podzielony
Testowanie nieskutecznych fraz Bardzo kosztowne i widoczne po wielu miesiącach Zaawansowane, bezpłatne narzędzia do śledzenia skuteczności i rentowności reklamy
Określanie zasięgu reklamy Mocno utrudnione, polegające na dobraniu nowej frazy z nazwą miejscowości lub okręgu Możliwość określenia dokładnie zasięgu kampanii: na wybrane miejscowości, zasięg w km od danej miejscowości, województwo lub poszczególne kraje
Liczba kliknięć w link do Twojej strony Bardzo duża Średnia lub duża, w zależności od budżetu
Bezpieczeństwo stosowania Firmy pozycjonerskie stosują mniej lub bardziej „legalne” z punktu widzenia wyszukiwarki techniki. Zmiana w algorytmie wyszukiwania może drastycznie wpłynąć na spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Google ciągle dąży do usprawnienia algorytmu aby wyeliminować nieuczciwe, pozycjonerskie działania Praktycznie pełne bezpieczeństwo. Zdarzają się jedynie blokady wyświetlania reklam, gdy zawierają one treści niezgodne z regulaminem lub nieetyczne
Dodatkowe korzyści Stosowanie wpłynie również nieco na poprawę pozycji strony w wynikach naturalnych wyszukiwania

Z przedstawionego zestawienia widać więc jasno, że główną korzyścią z pozycjonowania jest większa liczba kliknięć w link prowadzący do naszej strony. Polecałbym więc to rozwiązanie firmom, które są liderami w danej branży i zależy im na jak największym pokryciu rynku oraz takim gdzie nisza, w której działają jest mało konkurencyjna, a tym samym koszty byłyby relatywnie niskie.

Rozwiązaniem, które przeważnie doradzam średniej wielkości firmom jest właśnie Google AdWords, które posiada mnóstwo korzyści i pozwala natychmiastowo, stosunkowo niskim kosztem na dotarcie do nowych klientów. Posiadając odpowiednią wiedzę kampanię taką można później z łatwością skalować, a także ciągle optymalizować, zmniejszając koszty.

INNE METODY PROMOCJI

Istnieje oprócz tego wiele innych metod promocji w Internecie, które omówię przy okazji kolejnych odcinków. Na początek polecałbym jednak przetestowanie linków sponsorowanych, wyciągnięcie z nich maksimum, a następnie dokładanie kolejnych form reklamy.

W kolejnych lekcjach powiem na temat szacowania rentowności kampanii.

Komentarze (4)

  1. Wegielek pisze:

    „Stosowanie wpłynie również nieco na poprawę pozycji strony w wynikach naturalnych wyszukiwania” – Obalane chyba z milion razy przez samych pracowników Google.

    • Bartłomiej Trybuła pisze:

      Szeregowi pracownicy Googla nie są moim zdaniem najlepszym źródłem wiedzy w tym temacie. Wypowiedzieć musiałby się jakiś główny programista, a jest to z oczywistych względów niemożliwe. Oczywiście według oficjalnych informacji nie ma tu związku, ale doświadczenie często pokazuje inaczej.

  2. Asia pisze:

    Dzięki! Rozjaśniło mi to mrok! Bardzo pomocne są te artykuły.

  3. Jarek pisze:

    AdWords to jednak większa kontrola, sprawdzona usługa, znikome prawdopodobieństwo jakichś przykrych niespodzianek. Ja osobiście przy porównywalnych kosztach wybrałbym jednak AdWords.

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]