Studio WIZJO

Gdzie warto się reklamować?

Generalnie, jak już zresztą wspomniałem w poprzednim artykule, jednym z ważniejszych czynników zarabiania na swojej stronie internetowej jest ściągnięcie na nią jak największego ruchu. To jak wiele „wyciśniemy” z niego jest już dalszą kwestią, którą zajmiemy się w kolejnych odcinkach.

Ruch na stronie powinien być mocno zdywersyfikowany, tzn. że powinieneś korzystać z wielu różnych sposobów reklamowania się, po to aby zabezpieczyć swój biznes i w razie nieprzewidzianych okoliczności mieć alternatywne formy pozyskiwania klientów.

Co konkretnie mam na myśli?

Przykładowo jeśli Twoim jedynym sposobem pozyskiwania klientów jest pozycjonowanie się, a więc płacenie za uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania (co gwarantuje dużą liczbę odwiedzin),to każda zmiana algorytmu wyszukiwarki może sprawić, że sytuacja się zmieni i niespodziewanie spadniesz w wynikach. Taka sytuacja miała zresztą miejsce niedawno, bo kilka dni temu i na skutek zmian w algorytmie oraz robienia przez Google porządków w wynikach wyszukiwania, zniknęły z pierwszych stron m.in.: Bank Millenium, Tablica.pl (należąca do Grupy Allegro), a nieco wcześniej znane porównywarki cen jak Nokaut, Ceneo, Skąpiec, sklep Tesco, itd. Dla zainteresowanych odsyłam do artykułów:

Podobne sytuacje mają miejsce również od czasu do czasu w innych źródłach reklamowych (np. na skutek zmiany regulaminu), tak więc podobnie jak inwestycje, tak i źródła pozyskiwania klientów należy dla bezpieczeństwa bezwzględnie dywersyfikować.

ZAINSTALUJ STATYSTYKI

W tym miejscu pojawia nam się pewne zagadnienie poboczne. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek reklamy zainstaluj na swojej stronie darmowe statystyki Google Analytics. Dzięki temu będziesz w stanie stwierdzić jak wykupienie reklamy odbiło się na odwiedzalności witryny i wiele więcej. Instrukcję jak to zrobić znajdziesz w dziale z pomocą, w artykule Instalacja statystyk Google Analytics. Wchodząc głębiej w temat, konieczne będzie również odpowiednie przygotowanie linków, tak aby śledzić osobno statystyki, dla każdej z reklamy i móc je porównywać. Jest to już jednak kwestia techniczna, którą omówię w swoim czasie, a na ten moment zajmiemy się ogólną ideą reklamy, bez wchodzenia w niepotrzebne, na tę chwilę detale.

W przypadku niektórych form reklamy konieczna będzie dobra znajomość profilu swojego klienta i o zastanowienie się nad tym prosiłem Cię już ostatnio. W przypadku innych nie będzie to wymogiem, bo kwestię tę za nas rozwiązywać będą odpowiednie systemy.

ODWIEDZINY Z WYSZUKIWARKI

W Polsce praktycznie monopolistą jeśli chodzi o wyszukiwarkę z jakiej korzystają użytkownicy jest Google. Praktycznie 98% wyszukiwań jest wykonywanych właśnie za jej pomocą. Mówiąc o wyszukiwarce, będę więc sprawę upraszczał i skoncentruję się jedynie na Googlach.

Obecnie, w każdej chyba branży możemy zauważyć stale rosnącą silną konkurencję. Samo utworzenie strony nie gwarantuje nam więc, że szybko wskoczymy na wysokie pozycje wyników wyszukiwania. Konieczne jest wykonanie szeregu czynności, dzięki którym stopniowo będziemy budować swoją pozycję. Czynności te możemy wykonywać samodzielnie posiadając pewną wiedzę techniczną lub też zlecić wyspecjalizowanej firmie pozycjonerskiej. Biorąc jednak pod uwagę wspomnianą już stale rosnącą konkurencję, polecałbym jednak oddelegowanie tego do zewnętrznej firmy, co pozwoli nam zaoszczędzić mnóstwo czasu. Nie jest to jednak rozwiązanie, które należy do najtańszych, ale w długofalowej perspektywie pozwoli nam ściągnąć na naszą stronę mnóstwo odwiedzających. Istnieją również rozwiązania, dzięki którym firmie pozycjonerskiej zaczynamy płacić dopiero w momencie uzyskania konkretnych wyników. Taki system stosujemy również my. Zdecydowanie warto więc zainteresować się tym tematem.

Kiedy warto zlecić komuś pozycjonowanie?

Konkurencja w różnych branżach i na różne frazy jest bardzo… różna :) i ciężko mówić o jakichkolwiek ogólnikach czy cenach bez zapoznania się z konkretnym przypadkiem. Istnieją jednak pewne metody, o których powiem więcej w kolejnym odcinku, które w niektórych przypadkach pozwolą relatywnie małym wysiłkiem lub ceną uzyskać bardzo dobre rezultaty. Będziemy więc wchodzić w coraz bardziej techniczne, ale i interesujące szczegóły.

Podsumowując

Zdecydowanie warto zadbać o to aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Pozwoli nam to „zdobyć” bardzo dużą liczbę odwiedzin na swojej stronie, co bezpośrednio przełoży się na sprzedaż. W zależności od konkurencji jaka panuje na Twoim rynku, możesz zdecydować się na samodzielne pozycjonowanie swojej strony internetowej lub zlecić to wyspecjalizowanej firmie. Pierwsze rozwiązanie będzie wiązało się z pewnymi oszczędnościami finansowymi, natomiast będzie to kosztem czasu. Przy okazji dowiesz się wiele na temat tego jak działa wyszukiwarka, co może być również przydatne gdy zdecydujesz się na podzlecenie pozycjonowania komuś innemu. Samodzielne pozycjonowanie doradzałbym jedynie w przypadku fraz typu longtail, mało konkurencyjnych lub na lokalnym, niewielkim rynku. Bardziej w ten temat zagłębimy się w kolejnych odcinkach.

GOOGLE ADWORDS

Jest to płatna reklama w wyszukiwarce Google, nazywana również linkami sponsorowanymi. O ile pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i wspięcie się na pozycję, która będzie nam gwarantowała jakąś sensowną liczbę odwiedzin, może zająć kilka miesięcy, o tyle wykupując reklamę, możemy w wynikach wyszukiwania pojawić się natychmiast, z dnia na dzień. Decydując się więc na pozycjonowanie warto jest, do czasu aż znajdziemy się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania, korzystać z tej formy promocji. Niestety w reklamy klika zdecydowanie mniej ludzi niż w wyniki naturalne, jednak mimo tego wciąż gra jest warta świeczki i przygotowując dobrą kampanię możesz naprawdę wiele na niej zarobić. Zwłaszcza w przypadku branż gdzie konkurencja jest olbrzymia, np. kredyty, pozycjonowanie, tworzenie stron internetowych, itd. wejście na czołowe pozycje może być niesamowicie trudne i kosztowne. Warto wówczas spróbować tej alternatywy i dostarczy ona nam i tak dużą liczbę odsłon.

Więcej na temat sposobów przygotowywania skutecznych kampanii w Google AdWords (i innych mediach reklamowych) będziemy mówili w kolejnych częściach. Dzisiaj naświetlam jedynie najskuteczniejsze formy reklamy, a później wchodzić będziemy w szczegóły.

Jeśli już teraz chciałbyś dowiedzieć się nieco więcej na temat tej formy reklamy, to polecam Ci mój artykuł Pozycjonowanie czy Google AdWords.

KAMPANIE BANNEROWE

Przez pewien czas panowało przekonanie, że bannery całkowicie przestały działać. Przytaczano wyniki badań, w których klikalność w bannery kształtowała się na poziomie 2‰ (promili, nie procentów!). Okazuje się jednak, że w przypadku tak słabych wyników problemem jest nie sama forma reklamy, tylko odpowiedni dobór grupy docelowej. Kierując reklamy do niewłaściwych odbiorców logicznym jest małe zainteresowanie tematem. Powraca nam więc jak bumerang temat doskonałej znajomości swoich klientów. Znając ich zainteresowania i sposób myślenia, jesteśmy w stanie przewidzieć na jakich stronach mogą chętnie przebywać. Korzystając następnie z wyszukiwarki możemy odnaleźć odpowiednie serwisy tematyczne, blogi i fora, gdzie ludzie ci przebywają i tam wykupić reklamę lub zaproponować ją właścicielowi witryny. Przedtem warto jednak podpytać go o statystyki odwiedzalności strony, a najlepiej poprosić o ich udostępnienie lub przynajmniej zrzut ekranu. Przeglądając statystyki szczególnie powinna zainteresować Cię:

  • Liczba unikalnych użytkowników miesięcznie. Raczej darowałbym sobie serwisy, które mają ich poniżej 1000, ale jeśli działasz w bardzo niszowej branży, to może Ci być ciężko znaleźć odpowiednie strony
  • Średnia długość odwiedzin. Daje to pewien obraz tego, na ile wartościowa w oczach użytkowników jest treść serwisu. Im czas ten jest większy, tym lepiej. W przypadku bloga dobrze gdyby były to przynajmniej 3 minuty, choć jest to kwestia bardzo elastyczna. Jeśli artykuły na blogu są zazwyczaj krótkimi notkami, to czas ten będzie oczywiście znacznie krótszy, co nie oznacza wcale, że w oczach użytkowników serwis będzie gorszy jakościowo.
  • Wykres odwiedzalności strony na przestrzeni przynajmniej miesiąca czasu. Nietypowe zmiany na wykresie mogą być sygnałem, że coś jest nie tak. Jeśli np. z dnia na dzień pojawia się ogromny skok w ilości odwiedzin, a nie idzie to w parze z ich jakością, a więc spada średni czas odwiedzin, ich głębokość, itd., to może być to sygnałem, że właściciel próbował np. zawyżyć statystyki wykupując wejścia na stronę.Nawiasem mówiąc takie wejścia można bardzo tanio wykupić np. na Allegro, ale są to pieniądze wyrzucone tak naprawdę w błoto. Osoby wchodzące w ten sposób na Twoją stronę zarabiają za samo wejście i nie istotne jest, że już w sekundę później strona została zamknięta. Poza tym osoba taka, to najczęściej nieletni, zainteresowany jedynie dorobieniem sobie, a nie zostawieniem pieniędzy u Ciebie. Powtarzam więc jak mantrę, że kluczem w każdej formie reklamy jest jak najlepsze spersonalizowanie jej, tak aby została zobaczona przez osobę faktycznie zainteresowaną.
Bannery istotne statystyki

ADTAILY

Zamiast szukać samodzielnie stron, na których moglibyśmy się reklamować możemy udać się do firmy, która zrzesza właścicieli stron zainteresowanych zarabianiem na swoich witrynach. Bardzo dobrym przykładem, z którego wielokrotnie korzystaliśmy przy okazji rozmaitych kampanii, jest serwis adtaily.pl. Możemy tam w bardzo prosty sposób przygotować kampanię. Wpisując nazwę naszej branży system sam zasugeruje powiązane z nią tematycznie strony. W kolejnym kroku wystarczy wybrać odpowiednie serwisy, długość trwania kampanii oraz dodać grafikę reklamową i gotowe! Ogromną zaletą serwisu jest bardzo duża liczba stron biorących udział w programie (ponad 36000) oraz stosunkowo niewielkie koszty. Istotnym jest aby, śledzić ilość i jakość odwiedzin z każdej wybranej przez nas strony i wykluczać te, które nie są rentowne.

Studium przypadku z przygotowania takiej kampanii będzie w jednym z kolejnych odcinków.

FACEBOOK

Bardzo popularny w ostatnim czasie temat. O ile spieniężenie prowadzenia samego FanPage`a może być dość trudne, o tyle płatna reklama na „Fejsie”, to świetna sprawa. Medium to, jak chyba żadne inne, pozwala nam na bardzo mocne spersonalizowanie reklam. Ponieważ FB wie na nasz temat mnóstwo rzeczy, to możemy wykorzystać te dane przygotowując reklamę. Możemy określić m.in.:

  • Zainteresowania
  • Zasięg (kraj, miejscowość)
  • Wiek (przedział lub dokładnie)
  • Płeć (kobieta, mężczyzna, wszyscy)
  • Wyświetlanie jedynie fanom określonych stron, wydarzeń, aplikacji
  • Związek (wszyscy, wolny, zaręczony, w związku, żonaty/zamężna)
  • Język
  • Wykształcenie (szkoła średnia, student, absolwent określonej uczelni)
  • Miejsce pracy
  • Status rodzinny (nowożeńcy od…, dzieci w wieku…, itd.)

Daje nam to fantastyczne możliwości. Biorąc na xxxxxxxxx „Bobaskowo” mogliby oni wykupić reklamę dla kobiet zamężnych mających dzieci w wieku 0-3 lat, zainteresowanych tematami wychowania dziecka.

Firma zajmująca się przeprowadzkami może określić, że chce kierować reklamę wyłącznie do osób, które wybrały wydarzenie „Niedawna przeprowadzka”. W takim przypadku mogłoby już być „po ptokach”, ale kto wie :).

Możliwości jest naprawdę mnóstwo i z pewnością możesz spodziewać się również studium przypadku z reklamy na Facebooku.

CO POWINIENEŚ ZAPAMIĘTAĆ Z TEGO ODCINKA?

Omówiliśmy wstępnie formy reklamy, które na podstawie mojego doświadczenia są najskuteczniejsze. W dalszych odcinkach przyjrzymy się każdemu z nich bardziej szczegółowo i dowiesz się jak dokładnie przygotować reklamę w każdym z nich tak, aby jak najlepiej wykorzystać swoje pieniądze.

  • Zastanów się jaki cel chciałbyś osiągnąć reklamując się. W przypadku strony firmowej lub sklepu będzie to prawdopodobnie sprzedaż. Jeśli prowadzisz bloga i zarabiasz na reklamach, to może zależeć Ci na wydłużeniu średniego czasu odwiedzin, bo będzie to z kolei korzystniejsze dla osób reklamujących się u Ciebie. Wyznacz więc kluczowe wskaźniki wydajności reklamy. Będziesz dzięki temu w stanie stwierdzić czy reklama jest opłacalna. W każdym innym przypadku będzie to jedynie szacowanie „na oko”, co może mocno rozmijać się z prawdą.
  • Określ jaki budżet chcesz przeznaczyć na reklamę i podziel go na wybrane media.
  • Wybierz jedno lub maksymalnie 2 media reklamowe i rozpocznij promocję swoich usług.
  • Śledź na bieżąco skuteczność reklam i mając zebrane reprezentacyjne dane, wykluczaj reklamy nie generujące zysków oraz zwielokrotniaj fundusze na te, które są rentowne.
  • Dochodząc do granicy pieniędzy jakie są możliwe do wydania w danym medium reklamowym, dokładaj stopniowo kolejne formy reklamy cały czas śledząc skuteczność.
  • Staraj się regularnie optymalizować swoje reklamy. Osoby, które robią to codziennie zarabiają najwięcej pieniędzy i wydają jednostkowo najmniej za pozyskanie pojedynczego klienta.

Komentarze (2)

  1. Christo pisze:

    To najbardziej wartościowy wpis w tematyce reklamowania i zarabiania na blogu jaki czytałem. Wielkie dzięki! Pozdrawiam.

  2. MHP.com.pl pisze:

    Reklama powinna być wszędzie. Dlatego im więcej sposobów promocji, tym lepszy efekt. W złożonych kampaniach marketingowych wykorzystywane są bardzo różne kanały komunikacji.

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]