Studio WIZJO

Co musisz wiedzieć żeby tanio reklamować swoją stronę internetową?

Z pewnością wielu z was czekało na ten materiał. Dotyczyć on będzie najlepszych sposobów na ściągnięcie dużego ruchu na Twoją stronę internetową, możliwie jak najmniejszym kosztem. Zebrane tutaj materiały są esencją doświadczeń, zdobytych przez lata, zarówno przeze mnie, znajomych, jak i z dziesiątek drogich kursów, które miałem okazję zakupić i przerobić. Pracy będzie dość sporo, jednak efekty, jeśli się przyłożysz będą niesamowite.

Zacznijmy od sytuacji, w której masz już stworzoną swoją stronę internetową. Na to jak wiele na niej zarobisz składa się kilka czynników:

  • Dobrze dobrane elementy, prowadzące odwiedzającego do NOA (Najbardziej Oczekiwanej Akcji). Najczęściej jest to wypełnienie formularza zamówienia, kontaktowego, wyceny, newslettera lub kontakt telefoniczny/osobisty. O wyborze najskuteczniejszych elementów strony internetowej pisałem już wcześniej.
  • Napisana w skuteczny sposób oferta, najlepiej przez copywritera lub osobę mającą pojęcie o perswazyjnym pisaniu tekstów. Często poprawiając samą treść oferty, nie musisz wydawać więcej na reklamę, aby taka sama ilość odwiedzających pozwoliła Ci więcej zarobić.
  • Duża ilość, dobrej jakości odwiedzin.

CZYM SĄ DOBREJ JAKOŚCI ODWIEDZINY?

Twoja skuteczność zależy w olbrzymiej mierze od tego, do kogo kierujesz swoją ofertę. Jeśli nie będzie to bezpośrednio Twoja grupa docelowa, to szanse na sprzedaż są raczej nikłe. Dobrym przykładem są tu ulotki. Pewnie nie raz zdarzyło Ci się wziąć lub znaleźć ulotkę i dosłownie w moment po tym wrzucić ją do kosza. Dzieje się tak ponieważ nie trafiła ona do osoby potencjalnie zainteresowanej tematem. Dzieciak, które je rozdawał, pewnie nawet nie miał pojęcia o grupie docelowej swojego pracodawcy i interesowało go jedynie jak najszybsze zrobienie swojego i pozbycie się „makulatury”.

Podstawowym założeniem jest więc kierowanie reklam, w miarę możliwości tylko do tych, którzy faktycznie są nią zainteresowani. Im lepiej jesteś w stanie opisać swoją grupę docelową (wiek, płeć, zawód, wykształcenie, potrzeby, oczekiwania, sposób spędzania wolnego czasu, itd.), tym łatwiej Ci będzie znaleźć źródła najlepiej konwertujące. Terminem konwersja określamy wykonanie NOA, najczęściej zamianę odwiedzającego w klienta (jest to jedno z kluczowych pojęć, do którego będę później wielokrotnie się odnosił).

Generalnie proces od odwiedzin strony do złożenia zamówienia można określić mianem lejka sprzedaży. Wygląda to następująco:

Lejek sprzedaży

Schemat ten można by jeszcze rozbudować, ale nie chciałem na ten moment zbytnio komplikować sprawy. Proces od zareklamowania się do zarobku wygląda więc następująco:

Wyświetlenia Twojej reklamy

Na początku decydujemy się na wykupienie jakiejś formy reklamy. Możemy to zrobić jednocześnie w wielu miejscach, stąd czerwony fragment jest podzielony. Wykupując obojętnie jaką formę reklamy, musimy mieć świadomość, że większość osób, które ją zobaczą nie zainteresują się nią w ogóle. W tym miejscu pojawia się pierwsza przewaga reklamy Internetowej nad offlinową. Obecnie duża część form reklamy daje nam możliwość płacenia dopiero w momencie gdy potencjalny klient kliknie w naszą reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie. Jest to tzw. model CPC (Cost Per Click), czyli koszt za pojedyncze kliknięcie.  Możemy w ten sposób sporo zaoszczędzić i eliminuje to nam poniekąd problem niskiej konwersji na tym etapie, choć i tak powinniśmy robić wszystko aby zwiększyć odsetek ludzi klikających.

Istnieje również inny popularny model sprzedaży reklam w Internecie- CPM(Cost Per Mile) i jest on określany kosztem za 1000 wyświetleń reklamy. Najczęściej jest to jednak mniej opłacalna forma reklamy, chociaż zdarzają się wyjątki.

Wejścia na stronę z ofertą

Na tym etapie ludzie, których uwagę udało nam się zdobyć reklamą, wchodzą na naszą stronę. Jest to jednak niewielka liczba w stosunku do ogólnej liczby wyświetleń. Odpowiednio przygotowując treść reklamy możemy jednak już na pierwszym etapie zwiększyć odsetek klikających, a równocześnie odsiać tych, którzy i tak prawdopodobnie nie złożyliby zamówienia (a generują nam koszty za kliknięcie). Każdy z punktów, które omawiam teraz ogólnie, opiszę dokładniej w kolejnych odcinkach, tak więc będziemy wykonywali po kolei czynności, które sprawią, że wyciśniemy maksimum z pieniędzy przeznaczonych na reklamę.

Wypełnienie formularza zamówienia

Ponownie, niewielki procent odwiedzających wykona ostatecznie najbardziej oczekiwaną przez nas akcję, czyli wyrażenie chęci zamówienia produktów lub usług. Mamy jednak spory wpływ na to żeby znacznie zwiększyć ten współczynnik. O ile początkowo bardzo prawdopodobnym wynikiem jest 3-7% procent, to odpowiednio testując i optymalizując treść oferty możemy zwiększyć ten wskaźnik nawet do ok. 20%, a więc podnieść swoje zarobki o 7 razy!

Opłacenie zamówienia

Ostatni etap- opłacenie zamówienia. Okazuje się, że również i na tym etapie tracimy część osób, które początkowo wyraziły chęć zakupu. Przykładowymi powodami mogą być np.:

  • odłożenie w czasie opłacenia zamówienia i w efekcie osłabienie początkowego zainteresowania tematem
  • słaba komunikacja z klientem
  • mało czytelne instrukcje dalszego postępowania
  • zbyt skomplikowany proces realizacji zamówienia
  • itd. …

Generalnie powinniśmy więc robić wszystko aby jak najbardziej ułatwić życie klientowi, a odbije się to znacząco na liczbie konwersji.

CO POWINIENEŚ ZAPAMIĘTAĆ Z TEGO ODCINKA?

  • Zapamiętaj kilka terminów związanych z reklamą w Internecie. Przydadzą Ci się gdy będziesz chciał wykupić reklamę oraz optymalizować jej skuteczność. Poza tym są to terminy szeroko stosowane w różnego rodzaju opracowaniach nt. marketingu, tak więc będziesz już wiedział jak je czytać. Dla przypomnienia:
  • CPC – Koszt za pojedyncze kliknięcie w reklamę
  • CPM – Koszt za tysiąc wyświetleń reklamy
  • Konwersja – Procent odwiedzających, który wykonał najbardziej oczekiwaną przez Ciebie akcję. Na różnych etapach są to różne zachowania, jednak najczęściej ostatecznie sprowadza się to do wysłania formularza na stronie.
  • NOA – Najbardziej oczekiwana przez Ciebie akcja, jaką może wykonać użytkownik na stronie. Najczęściej jest to wypełnienie formularza zamówienia/kontaktowego/wyceny lub zapis na newsletter. Wiąże się to ściśle z celami jakie ustaliłeś względem witryny internetowej.
  • CTR (Click-Through Rate)- Współczynnik kliknięć w reklamę. Oznacza procent osób, które po wyświetleniu reklamy kliknęły w nią. Innymi słowy- określa skuteczność reklamy.
  • Jeśli nie masz jeszcze dokładnie określonej swojej grupy docelowej, to zastanów się nad tym. Im lepiej będziesz w stanie zdefiniować swojego typowego klienta, tym łatwiej i skuteczniej trafisz do niego ze swoją reklamą. Nie będziesz miał też problemu z określeniem gdzie taka osoba może spędzać czas i umieścić reklamę właśnie tam. Szczególnie przydatne powinno być określenie:
    • wieku
    • płci
    • zawodu/grupy społecznej
    • wykształcenia
    • potrzeb/marzeń/oczekiwań
    • sposobu spędzania wolnego czasu

Rozumiem, że klienci są różni, ale generalnie pod pewnymi względami może cechować ich to samo i znalezienie tych czynników może znacznie Ci pomóc. Jeśli z pewnymi klientami nawiązałeś na tyle dobrą relację, że możesz ich podpytać o pewne rzeczy, to zrób to! Często wnioski z takich rozmów będą zupełnie inne niż zakładałeś.

Komentarz

  1. Natalia pisze:

    Bardzo przydatny artykuł! Dzięki!

Zostaw komentarz

  • (nie będzie publikowany) Prawidłowy format "nazwa@adresstrony.pl"
  • Prawidłowy format "www.adresstrony.pl"
  • Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, zgodnie z Polityką prywatności.
    Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • [Zamknij]